Kvinnor sämre bilförare

Nja, så kanske det inte är generellt, men tvärtom vad man fick lära sig på min tid i körskolan är inte alltid kvinnor mindre farliga i trafiken. Försäkringsbolagen är experter på är att bedöma risker och när det gäller trafikförsäkringar är det som väntat unga män som får betala absolut högst premier. Men sen finns det lite intressanta skillnader som spär på gamla fördomar och gör att kvinnor får betala mer för sina bilförsäkringar…

Frågan är om försäkringsbolagen har rätt i sin riskbedömning när det gäller farliga bilförare. Allt verkar tyda på att du skall undvika komma nära män/pojkar med fjunmustasch och kvinnor i alla åldrar när du åker bil. Det här är den högst vetenskapliga 10-i-topplistan över farliga bilförare:

  1. Unga män
  2. Riktigt gamla kvinnor
  3. Ganska gamla kvinnor
  4. Nästan lika gamla kvinnor
  5. Något yngre kvinnor
  6. Halvunga kvinnor
  7. Riktigt gamla gubbar
  8. Nästan lika gamla gubbar
  9. Något yngre gubbar
  10. Halvunga män

Någonstans mellan 30 och 35 så bedömer de flesta bolagen att det jämnar ut sig. När bilförare passerar 40 så säger statistiken tydligen att kvinnor är farligare än män i trafiken. Någonstans mellan 35 och 40 får kvinnor helt plötsligt dyrare trafikförsäkringar än män.

Kvinnors förmåga bakom ratten är ett ofta debatterat ämne på nätet och inte sällan blir det hätska debatter i ämnet. Om man skall titta på vad skillnaderna beror på så verkar den vanligaste förklaringen till att unga män är den farligaste gruppen i trafiken vara att de har extremt överdriven tro på sin egen förmåga när det gäller bilkörning. Och när det gäller ”äldre” kvinnor verkar det vara bristen på träning och till viss del brist på koordination och rumsuppfattning som ställer det.

De unga männens övertro på sin förmåga verkar i slutändan (om de överlever) ge dem bättre kontroll över sina fordon. Detta förklarar att de råkar ut för förre olyckor än sina kvinnliga medtrafikanter högre upp i åldrarna. Männen har helt enkelt tränat mer, tagit större risker och kört fler mil vilket gör dem till bättre bilförare senare i livet.

Det verkar dessutom finnas vissa skillnader mellan män och kvinnor som inte bara förklaras av hur mycket man tränat på att köra bil. En tysk undersökning tyder på att män har bättre koordination och bättre rumsuppfattning vilket resulterade i att de var både snabbare och mer precisa i fråga om att parkera bilar (artikeln om undersökningen).

Jag vet inte om denna förare deltog i undersökningen eller ej, men rumsuppfattningen och koordinationen verkar vara helt satt ur spel….

I Schweiz har man ingen större tro på kvinnors förmåga att köra bil utan höjde promillegränsen för rattfylla för att undvika att kvinnor skulle skjutsa hem sina fulla män från sena fester på helgerna. Denna artikel finns citerad på många ställen, men tyvärr har jag inte kommit åt originalet som inte längre verkar vara tillgängligt.

”Fruar kör sämre än fyllon. I Schweiz har man nu upphävt 0,5 promille-gränsen för bilförare. Från och med 1 juni 2006 gäller återigen den gamla 0,8 promillegränsen. En studie visade nämligen att antalet trafikolyckor i landet ökat markant sedan införandet av 0,5 promillegränsen! Medelsvåra och mycket svåra trafikolyckor skedde i ett aldrig tidigare uppmätt antal, speciellt kring midnatt och under veckosluten. Polismyndighetens undersökningar visade att den ökade olycksfallsorsaken beror på att männen, sedan promillehalterna sänktes, slutade med att köra hem berusade; de blev hämtade av sina fruar! [Östgöta Correspondenten].”

Hur det än ligger till med skillnaderna mellan män och kvinnor i trafiken så verkar det alltid vara en ”het potatis”. Det skulle vara intressant att ta del av försäkringsbolagens statistik så att man kan jämföra hur det verkligen ligger till.

Kan inte låta bli att spä på fördomarna lite mer till slut med ytterligare ett klipp:

. Bokmärk permalink. Stängt för kommentarer och trackbacks.

3 kommentarer

  1. jennifer
    Skrivet 10 december, 2010 klockan 19:07 | Permalink

    haha inte precis någon vetenskaplig lista. Var har du källorna? Kul i alla fall ;-)

  2. jennifer
    Skrivet 13 december, 2010 klockan 16:43 | Permalink

En trackback

  1. [...] ovan angivna faktorer använder flera bolag även kön som en premiepåverkande faktor. Det tvistas om det är ok att kön som en faktor beroende på att det skulle kunna anses vara [...]

  • Annonser